Als webdesigner kom ik het vaak tegen: je hebt een website laten maken die er fantastisch uitziet, maar inhoudelijk niet goed is. De teksten zijn slecht geschreven of niet geoptimaliseerd voor Google. Het gevolg: een mooi visitekaartje voor je bedrijf dat weinig tot geen bezoekers trekt.
Wat kun je eraan doen?
Zorg dat er net zoveel aandacht wordt besteed aan het innerlijk als aan het uiterlijk van je website. Je website tekst is daar een belangrijk onderdeel van. Met deze 10 tips kun je er voor zorgen dat de inhoud van je site zoveel mogelijk op orde is. Heb je geen tijd om het zelf te doen? Neem even contact met me op; wie weet kan ik je helpen.
1. Welkom op de site van…
Een van de meest vervelende introteksten op een website: een welkomstwoord. Doe het niet! Een goede website is zo ingericht dat je meteen ziet waar het over gaat. Als je een website over een supermarkt hebt, zien je bezoekers dat echt wel. En hoezo welkom? Zijn er dan ook sites waar je niet welkom bent?
2. Schrijf kort en bondig
Bezoekers ‘scannen’ je website. Een goede website is zo ingedeeld dat je bezoekers direct zien waar ze moeten zijn. Als je eerst door een flinke hoeveelheid tekst moet wroeten voordat je bent waar je wilt zijn, haken ze vaak af. Zorg ervoor dat je je product of dienst in een paar zinnen kunt beschrijven. Heb je meer ruimte nodig? Link dan vanuit de introtekst naar een achterliggende pagina met meer informatie. Gebruik geen lange zinnen. Als het niet anders kan wissel je lange en korte zinnen met elkaar af.
3. Een onderwerp per alinea
Heb je veel uit te leggen? Knip je tekst dan op in korte alinea’s van maximaal 5 zinnen. Kom snel ter zake: probeer je tekst kort te houden. Kies ervoor om niet meer dan één onderwerp per alinea te behandelen. Zo houd je de website tekst leesbaar voor je bezoekers.
4. Gebruik opsommingen
Wanneer je een product of dienst omschrijft kun je de tekst goed afwisselen met een opsomming:
- Een opsomming ‘breekt’ de pagina
- Het leest prettiger
- Overtuigender tekst met minder woorden
5. Focus op jouw zoekwoord
Stel, je verkoopt een product, bijvoorbeeld kinderwagens. Dan wil je op die zoekterm gevonden worden. Zorg ervoor dat jouw zoekwoord daarom een aantal keer in de tekst voor komt. Het liefst zo dicht mogelijk bij het begin van de pagina. Gebruik je zoekwoord in de titel en verzin een paar synoniemen van je zoekwoord waarmee je de tekst nog meer op jouw onderwerp kunt focussen. Maar let op: Google heeft je snel door als je links en rechts met zoekwoorden strooit zonder dat ze wat toevoegen. Doe het daarom alleen als je ervoor kunt zorgen dat de tekst natuurlijk en vloeiend leest!
6. Gebruik subkoppen met heading tags
Met heading tags (H1, H2, H3, H4, H5, H6) geef je aan wat de structuur van je pagina is. Google kan zo beter zien hoe de pagina in elkaar steekt. Een H1 tag gebruik je voor de titel. Dit weegt zwaarder dan een subkop die je een H2 tag meegeeft. Gebruik de tags H3-H6 om subonderdelen van de subkop H2 aan te geven. Zo zorg je voor een logische indeling van je website. Voor je bezoekers is het net zo relevant: zij weten waar ze aan toe zijn.
7. Schrijf actief en prikkelend
Schrijf actief. Niet: ‘dit wordt gedaan door Jan’, maar: ‘Jan doet dit’. Gebruik geen moeilijke woorden. Vaak is er voor een moeilijk woord wel een makkelijker synoniem te vinden. ‘Beschouwen’ wordt ‘zien’, ‘creëren’ wordt ‘maken’. Mensen zijn ook nog steeds gevoelig voor de woorden ‘gratis’, ‘korting’ en ‘succes’. Ze zijn niet origineel maar werken vaak hypnotiserend. Ben je beter dan je concurrent? Vertel dan waarom dat zo is!
8. Spreek je lezer aan
Je komt met de bezoeker van je website in contact als je ze aanspreekt. Mensen willen het gevoel hebben dat er een persoon achter de website tekst staat. Of je u of jij gebruikt hangt af van je onderwerp. Wil je het zakelijk houden? Kies dan voor u. Wel consequent: er is niets zo vervelend als je in dezelfde alinea wordt aangesproken met u en jij.
9. Call to action
De meeste sites zijn er op ingericht op diensten of producten te verkopen. Je bezoekers weten dat. Maak daarom direct duidelijk wat je van ze verwacht. Wil je ze laten abonneren op je nieuwsbrief? Zorg voor een duidelijke call to action: vaak een kleurrijke button op een prominente plek met een duidelijke tekst. Maar vergeet niet om je bezoeker te vertellen waarom ze zich moeten abonneren:
10. Afbeeldingen
Gebruik afbeeldingen om je teksten te verduidelijken. Google ziet graag afbeeldingen op een website. Ze kunnen alleen nog niet zien wat er op de afbeelding staat. Gebruik daarom altijd ALT tags met het onderwerp van je afbeelding. Maar; gebruik ze alleen als het je pagina beter maakt. Plaatjes die er staan omdat je er toch een plaatje moet hebben, zijn vaak nietszeggend. Dat hebben je bezoekers snel genoeg door.
Hulp nodig?
Wij kunnen je helpen om je teksten te optimaliseren voor je bezoekers en Google. Ook kun je bij ons een professionele website laten maken die inhoudelijk ook goed is.